Predstavujeme vám porotu a lektorov AMFO 2024
Predstavujeme vám porotu a lektorov AMFO 2024
Zároveň s nimi ponúkame aj osem rôznych pohľadov na tému domova. Lenka Lukačovičová vo svojich momentkách z projektu Osobná autonómia vychádza z detských spomienok a zážitkov, ktoré prežila v zahraničí, ďaleko od „domu“ s rodičmi. Zachytáva neustále sa meniaci vzťah s rastúcou dcérou a rodinou v kontexte cyklických návratov do vlastného detstva (a tela). V projekte si opakovane kladie otázky o identite a koncepte „domova“ a konfrontuje nespracované momenty (traumy) osobnej, rodinnej a kolektívnej pamäte.
Jana Šturdíková desať rokov fotografovala život predmetov vo funkcionalistickom Dome, ktorý postavil židovský architekt Alexander Skutecký v Bratislave. V spoločných priestoroch (od kotolne po hromozvod) a desiatich bytoch hľadala pôvodné prvky, ktoré tu prežili od postavenia v roku 1936, pričom pozorovala, ako sa pod vplyvom obývania nájomníkmi a spoločenských udalostí menili, odstraňovali alebo zachovávali. Objektívnu fotografiu kombinuje s osobnými vyjadreniami, keďže v dome vyrastala a viac ako 70 rokov v ňom žila jej rodina.
Observačné obrazové štúdie Jany Ilkovej z rozsiahleho projektu Diary zachytávajú svet, ktorý fotografku nielen teritoriálne obklopuje, ale je aj vnútorne spojený s hlbokým osobným prežívaním. Tento analytický a zároveň intímny pohľad ponúka divákovi jedinečný vhľad do jej vnútorného sveta.
Dávid Doroš vo svojej expresívnej inštalácii vystihuje Dom_domov ako miesto, odkiaľ pochádzame a ktoré nám dáva našu identitu. Je to miesto, kde môžeme byť sami sebou a ktoré je stredom nášho vesmíru – bodom, okolo ktorého sa všetko točí a určuje. Je to priestor, ktorý sa snažíme opustiť, ale on nás stále priťahuje späť.
Soňa Maletz nás vo svojej sérii Common People pozýva nahliadnuť do izieb zdravotne znevýhodnených študentov a študentiek na ceste za samostatnosťou. Za dverami ich prvých „vlastných“ izieb sa nachádza svet sám o sebe.
Opustené hniezdo Juraja Staroveckého je naopak návratom na miesto, kde sám vyrastal a dospieval. Rodičia sa odsťahovali a v pustom byte, pripravovanom na predaj, už nie je nič, len biele steny, po ktorých sa prechádzajú spomienky. Autorova túžba sa sem ešte poslednýkrát vrátiť oživuje spomienky vo všetkých rozmeroch.
Výstavbu rýchlostnej cesty R2 začala Dominika Jackuliaková fotograficky zaznamenávať počas leta roku 2020. Projekt tzv. južnej diaľnice je plánovaný od 90. rokov minulého storočia a mal by poskytnúť motoristom zo stredného Slovenska bezpečné diaľničné spojenie do Bratislavy. Cesta, ktorá je zdanlivo hlavným motívom, v tomto prípade slúži ako časové a geografické ohraničenie vzniku rozsiahlej série fotografií. Autorka sa zameriava na transformáciu okolitej krajiny a obcí počas výstavby, pričom sa zaoberá otázkami individuálnej slobody, ekológie a vzťahu človeka k prírode.
Peter Puklus sa vo svojom projekte The Hero Mother and The Hero Father venuje najmä mužskej úlohe v spoločnosti a rodine. Puklus dekonštruuje a spochybňuje dynamiku vopred stanovených ženských a mužských rolí: materstvo ako údajnú hrdinskú činnosť a domnelú povinnosť otca budovať a chrániť domov. Jeho hľadanie hravým, no zároveň kritickým spôsobom rozkladá tradičné symboly spojené s postavou matky a otca.
Lenka Adamčáková a Jakub Jančo
Kurátori výstavy